مندی پلو - یمنی



امروز میخواهم دستور یک پلوی یمنی رو بزارم که دستورش رو از مهوش ( قادری ) عزیز گرفتم 
یک خوراکی که کاملا بر خلاف تصور من یا هر کس دیگه مزه فوقالعاده ای داره ، من اکثر خوراکها و شیرینی هایی که درست میکنم با نت هایی که پسرم به هم میده میتونم حدس بزنم که چی شده :)))
و با توجه به اینکه هیچوقت از غذاهای برنجی  خوشش نمیومد ، با خوردن ١ قاشق از این پلو گفت : مامان پس کبابش کو ؟؟
چون عاشق کباب کباب کوبیده و برنج هست 
حالا درطی دستور بهتون میگم چرا اینو گفت 
ولی قبل از هر چی از مهوش نازنین به خاطر این دستور خوبش تشکر میکنم و ممنونم که به این طریق ما رو به دنیای آشپزی کشورهای دیگه آشنا کرد 

در مورد ادویه این برنج هم باید بگم که اولین بار  بود که از بعضی  از اونها رو تو غذا استفاده میکردم ، از جمله میخک و ادویه گرام ماسالا و هل 
ولی خوشحالم که با اولین تجربه چیزی به این لذیذی  تحویل گرفتم :)

مواد لازم :
گوش مرغ یا گوسفندی به میزان دلخواه 
برنج ٢ تا ٣ پیمانه  
پیاز ٢ عدد 
ادویه کامل : هل ، میخک ، فلفل از هر کدام ٥ تا ١٠ عدد 
برگ بو ٢ عدد 
ادویه گرام ماسالا ١ تا ٢ قاشق چای خوری 
زردچوبه ، نمک 
گلاب و زعفران ١/٤ پیمانه . که من از گلاب به دلیک شخصی صرفنظر کردم 

طرز تهیه :
پیاز رو به صورت درشت خرد کرده و کمی در روغن تفت داده کلیه ادویه ها رو بهش اضافه کنید و هم بزنید 
سپس گوشت رو اضافه کرده و کمی تفت بدید و آب بهش اضافه کنید و بزارید گوشت یا مرغ شما بپزه ، ولی باید کمی قبل از پخت کامل اونو بردارید ، چون این گوشتها و یا مرغ رو آغشته به مخلوط گلاب و زعفران میکنید و درون فر برای مدتی که طلایی بشه میزارید ( من فقط از زعفران استفاده کردم ) 
حالا آب گوشت رو صاف کنید و برنج رو بهش مخلوط کنید و بزارید تو حرارت معمولی آبش کشیده شه


* اینجاست که موجب میشه این پلو طعمی فوقالعاده پیدا کنه 
١ تیکه زغال رو بزارید تا آتیش بگیره و کاملا قرمز شه 
من که اینکار رو با ١٠٠٠ بدبختی کردم :)) و با کمک کاغذ آلمینیومی ، چیزی شبیه به ١ لیوان کوچیک درست کنید و داخل اونو چند قاشق روغن بریزید و بزارید وسط برنج


کنار دستتون ١ پارچه واسه دم کردن و همینجور درب دیک رو آماده بزارید 
زغال آتیش گرفته رو داخل روغن بندازید و سریع دب دیگ رو با دم کنی بپوشانید ، متاسفانه از این مرحله من نتونستم عکسی تهیه کنم !!
دودی که از این کار حاصل میشه ، طعم بسیار لذیذ ی مثل کباب به برنج شما میده 
بزارید همینجور برنجتون دم بکشه و بعد در کنار گوشت یا مرغ سروش کنید 
به نظر من این طرز طبخ واسه انواع پلو ها میتونه لذیذ باشه 
نوش جان ، گیلدا 











Kommentare

  1. عاليه گيلدا جون. عالي. من كه لذت بردم.دستت درد نكنه.

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی خانجونم ، لطف داری عزیزم :)
      :*

      Löschen
  2. گیلدا جون با تشکر از زحمتی که میکشید
    این غذا با اینکه خوشمزه بنظر میاد ولی متاسفانه محتویاتش
    پر از سم ذغال شده الان دیگه در خیلی جاها هم از دودی کردن برنج جلوگیری میکنند متاسفانه کباب هم یکی از اون خوشمزه هاست در این غذا هم که ذغال در داخل قابلمه گذاشته میشه و غذا پر از سم ذغال میشه که برای بچه ها و خانمهای حامله خیلی خیلی مضر هست و برای افراد عادی هم همینطور میبخشید فقط خواستم گوشزد کرده باشم . مائده

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مائده جان ممنونم از کامنتت
      البته من هنوز تو این زمینه منبع موثقی ندارم ، و تا اونجا که میدونم اینجا یعنی در آلمان هم هنوز از روش دودی کردن استفاده میکنند
      البته این نوشته من دلیل بر این نیست که گفته های شما رو رد کنم
      اما جای سوالی هم برام باقی میمونه که با توجه به گفته شما انواع کباب که روی زغال پخته میشه خطرناک باید باشه !! ؟؟
      به هر حال ممنونم از توجه شما :)

      Löschen
    2. gilda jan ba salam va tashakor az ghazahaye khoshmaze. man ham ba khanoume ma.edeh movafegam. ba dalayele movasagh. albate mitunam tassavor konam ke in ghaza fogolade khoshmaze bashe vali kheyli kheyli sami ast, khoussoussan be khatere tarkibe in gaz ba roghan ke saratani ast, kabab rouye zoghal ham tayid nemishe vali zyad ham khatarnak nist, amma in raveshe zekr shode fogolade khatarnak ast.

      Löschen
    3. مژگان عزیز ممنون از کامنتتون
      راستش من متوجه نشدم که منظورتون از تماس روغن با مواد غذایی چی هست , چون اون روغن اصلا با مواد غذایی در تماس نیست !!!!!!!!!
      در مورد موارد دیگه هم به جز گفته های بالا باید بگم که : من اصولا آدم حساسی نیستم , چون تو ایران اصولا واسه همه چیز ی گفته وجود داره , من با نایلون کار کنم میگن سرطانی هست , با فویل کار میکنم میگن سرطانی هست , با چوب کار میکنم میگن سرطانی هست ...........
      الان هم این روش موجب استرس شده :)))))))))
      البته من نه این خوراک و نه خوراک دیگه ای رو به هیچکس اجبار نمیکنم که درست کنن , این تصمیم خودتونه که انتخاب کنید آیا تهیه کنید یا نه
      خود من به عنوان شخصی که ١ بار اونو تهیه کردم , بسیار خوشم اومد و لذت بردم
      و اینو هم بگم که کباب و گریل تو آلمان حرف اول رو میزنه و ماشالله آلمانی ها عمر متوسطی بالای ٨٠ سال رو دارن :)))
      خانومی هم که این روش رو ازشون آموختم میگفتن این یک روش قدیمی هست که تو یمن و کشورهای همجوارش انجام میشه و هیچگونه مشکلی نداره
      به هر حال من هم هر روز تهیه نمیکنم , ولی اجازه بدید , خود من تصمیم بگیرم که آیا اونو تهیه کنم یا نه
      دقیقا مثل چای سیاه و سبز , خیلی ها شاید حتی خود شما چای سیاه مینوشید در صورتی که نه تنها خطرناک هست و بخاطر نکوتین داخلش مثل سیگار عمل میکنه بلکه به سلوهای سرطانی کمک میکنه که محیط مناسبتری داشته باشند
      در صورت ی که چای سبز کاملا واکنشی بر عکس اون داره ولی شاید به هر کی بگید چای سیاه رو ترجیح میده به سبز
      :)

      Löschen
  3. چقدررررر جالب...یاد پلوی هیزمی افتادم...باید خیلی عالی باشه
    نوش جونتون

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. اخ اخ گفتی هانی ، یادش بخیر ر ر ر
      مرسی گلک

      Löschen
  4. خیلی عالیهههههههههههه از موادش معلومه باید خیلی خوشمزه باشه فقط اون قسمت زغالش یه کمی سخت به نظر میاد ولی فکر کنم نقش مهمی تو طعم غذا داره درسته ممنون از این دستور خوشمزه نوش جانتون عزیزم

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی اعظم جون ، اره طعمش با این ادویه ها خیلی جالب بود
      و همون زغال خیلی تو طعمش تاثیر داشت
      ما که خیلی خوشمون اومد

      Löschen
  5. دوست عزیز با این هوای کثیف تهران وقتی که میخوام برم بیرون دهان خودم و بچه هام را میبند م تا هوای کثیف وارد ریه هامون نشه حالا بیام به خاطر شکم اونم با دستهای خودم دود وارد شکممون کنیم همون دود تهران کافیه خیلی ممنون

    AntwortenLöschen
  6. دوست عزیز ممنون از توجهتون
    ولی من که شما رو مجبور نکردم به این کار ، این یک ایده بود که خودم خوشم اومد و اینجا مطرح کردم
    عمل کرد بعدی اون دست خودتونه

    AntwortenLöschen
  7. عالیه ...♥ ♥ از اینجا بوی عطر برنج باسماتی همراه با ادویه های مختلف رو میشه استشمام کرد به به ........باید خوشمزه باشه و حتما هست....وقتی از این خوراکهای ادویه دار درست میکنم یکی روز بعدش همسایه هامون که میدونی از ادویه استفاده نمیکنند ,, همش سئوال میکنند چی درست کرده بودید وای چه بوی خوبی توی راهرو پیچیده بود .......مطمئنم برای شما هم بعد از درست کردن این پلو همین سئوال ها پیش اومده...خسته نباشی گیلدای عزیزم ..نوش جونتون باشه ♥

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی صفا جان ، اره عزیزم ، من هم همین برنامه ها رو دارم :)))
      همیشه سوال براشون هست که از چه ادویه هایی استفاده میکنم ، حالا هر چند اون خوراک با ادویه هم کاری نداشته باشه :))

      Löschen
  8. آخیش دلم وا شد ، انگار اومدم خونت گیلدا جووووونم ، سر فرصت دستورش رو بخونم که خیلی آقای همسر، مندی دوست داره ، باید براش بدرستم ، دست هنرمندت درد نکنه :****

    AntwortenLöschen
  9. سلام رزکم م م م م
    رسیدن بخیر عزیزم ، جات خالی بود ، من هم خوشحالم که باز تو خونم میبینمت :))
    خوشحال میشم که بهم بگی اونجا هم اینجوری درست میکنند یا نه !!

    AntwortenLöschen
  10. به به دستت بی بلا گیلدا جان عالیه.میدونم چه عطرو طعمی داره.در مورد کامنتی که گذاشته بودند توی هند و پاکستان هم به همین روش برنج یا انواع و اقسام خوراکیها رو دودی میکنند و تا به حال هیچ منبعی از لحاظ سلامت بهش گیر نداده.و شبکه هاشون هم همه اینترنشنال هستند. و فکر نمیکنم مشکلی داشته باشه ممنون گیلدای نازنین

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی نسرین جون
      راستش چند تا دیگه از دوستان هم حرف شما رو زدند
      خود من هم موندم که چی به چیه !!!!!!!!

      Löschen
  11. salam:hamantor ke dostemon eshareh kardaned,ghazahayeh doodi saratan za hastaned va hatta bokhareh neshat gerefteh az gazeh zoughal,ke be khurdeh mavadeh ghazaiey miereh,samiest va besyar khatar nak...hatta kabab ke az laziez tareen ghazahaset...khakestareh barkhasteh az zoughal bar royeh goshet va ya har mavadeh ghazaieyeh deegar,mojebeh masmomiyateh ann shudeh va saratanza mibashe....
    dar zemen az dastoreh ghazayeh lazizeton besyar mamnonam

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. سلام دوست عزیز ، و ممنونم بابت توجهتون
      راستش در مورد این مسئله نا میتونم جواب مثبت بدم نه منفی ، چون هنوز خودم تو شک هستم
      خیلی از دوستان از همین طرز طبخ تو کشورهای عربی و همینجور که بالاتر دیدید هندی و پاکستانی طبخ میکنند و حتی در رستورانها
      و این طرز طبخ باید بدون مشکل باشه هنوز مورد استقبال قرار میگیره
      ولی با این مسله که گوشتهای کبابی سرتان زا هستند میتونم بگم که اگه ١٠٠% نباشه ٩٠% با گفته شما مخالف هستم
      چون عمر طولانی و بدون مشکلات سرطانی آلمانی های کباب خور رو دلیل بر رد این ادعا میدونم
      هر چند که موارد دیگه ای رو هم آلمانی ها با روش دودی کردن ، روزانه مورد مصرف قرار میداند
      البته همونجور که گفتم این حرفا نه دلیل بر رد حرف شما عزیزان هست نه دلیل بر وجود مشکلات در این روش

      Löschen

  12. المندي السريع
    http://www.youtube.com/watch?v=wdV2EuLicEM&list=PL746CDDC4C4F4B15A&index=7

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. ممنون بابت توضیحات تصویری :)

      Löschen
  13. دوستان عزیز دود سیگار و قلیون که هر روز کشیده میشه خیلی بدتره ولی از همه این حرفها که بگذریم این روش غذا پختن صحیح و علمی نیست همانطور که در بالا اشاره شد برای بچه ها و زنان حامله و عامه مسمومیت داره و من که در بیمارستان کار میکنم میتونم اشاره به گفته دوستمون بگم هندوستان و پاکستان از کشورهائی هستند که بدترین و ناشناخته ترین نوع بیماریها را دارند و من که هر روز شاهد بیماریهای مختلفی هستم بنظرم بهتره که ازاستفاده دستور اینجور غذاها خودداری کنید تا زمانی که روشهای سالمتری وجود داره همه که علم و سواد کافی برای درک این مسائل را ندارند و امکان داره نه یکبار بلکه بیشتر از این روش برای پخت استفاده کنند گناه بچه های کوچک چیه بخش سرطان پر شده از بچه های معصوم نه این که شما مقصر باشید فقط بیائید دست به دست هم بدیم برای دنیائی با غذائی سالمتر نه اینکه هند و پاکستان را الگوی غذائی قرار بدیم که در فقر و بیماری و بدبختی غوطه وره اززحمتی که میکشید متشکرم

    AntwortenLöschen
  14. ای جان گیلدا جونم دستت طلا خیلی زرنگتر از من بودی توی درست کردنش آآآآآفففففرررررررین راستی با این کامنتهای گهر بار در مورد مسمومیت من می خواستم از برنج دودی شمالی استفاده کنم حالا موندم چکار کنم ..... والا همه شمالی ها سالهای سال است دارن برنج دودی استفاده می کنن .....اگه هم از برنج معمولی استفاده کنم مطمئنا به خوشمزگی برنج دودی نمیشه

    AntwortenLöschen
  15. مرسی پگاه جونی ی ی
    من همون روز اول که دستور رو دیدم دوست داشتم امتحان کنم ، فقط مشکل آتیش زدن زغال رو داشتم :)))

    والا پگاه جون ، من هم موندم همونجور که هم که بالا گفتم خیلی از خوراکهای گوشتی آلمانی هم دودی هستند و اگه تو قسمت عکسها فستیوال ماهی ببینی ١ عکس هم در رابطه با جایی که ماهی ها رو دودی میکنند گذاشتم ، و مشا الله امر نوح رو هم دارند :)))))

    AntwortenLöschen
  16. دوستان عزیز اینجا هم که من زندگی میکنم همه از مواد غذائی دودی استفاده میکنند ما هم که خانوادگی عاشق کباب هستیم و
    گوشمون بدهکار این حرفها نیست هر چقدر هم که مضر باشه .دوستانی هم که در بالا به مسمومیت اشاره کردند متظورشون روش پخت این غذا بوده که در واقع برنج با دود ذغال خفه میشه و راه فراری هم نداره درست مثل عده ای که سال پیش برای گرم
    کردن اتاقشون از ذغال استفاده کردند در و پنجره ها هم بسته بوده تا فردا صبحش مسموم شده و مرده بودند هر سال از این اتفاقها در ایران تکرار میشه متاسفانه

    AntwortenLöschen
  17. دودی کردن که مشکلی نداره در اروپا
    از چوب و یک نوع مخصوص براده چوب استفاده میشه
    که مخصوص همین کار هست و کاملا زیر نظر اداره
    غذا و بهداشت انجام میشه و محاله که برای دودی کردن
    ماهی و بوقلمون از ذغال استفاده کنند چیزی که میگن مضره دود ذغاله وگرنه دود دادن با این چوب مخصوص که ضرری نداره و کسی را نمیکشه پس اشتباه نکنید دود و ذغال دو تا بحث جدا از هم به حساب میاددود با چوب مناسب با دود ذغال زمین تا آسمون فرق داره

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. والا من که متوجه نیستم با کی دارم صحبت میکنم
      بعضی از دوستان کم لطفی میکنن و نام خودشون رو نمینویسند
      موندم که کی به کیه !!!!!!!!!!!!!!

      Löschen
  18. سلام گیلدا جون..ممنون از دستورهایی که میزارید و زحمتی که میکشید میدونم خیلی وقتتون رو میگیره
    گیلدا جون من عشق آشپزی و شیرینی پزی هستم..وقتی 15 سالم بود تو تلویزیون یه دستوری نشون داد به اسم کوفته یونانی اون موقع یادمه گوشت چرخکرده رو به این صورت دودی کرد و بعد باهاش کوفته درست کرد.من هم سریع اون غذا رو درست کردم و عالی شد طعمش..فکر کنم برای درست کردن کباب تو فری هم این روش عالی میشه..باز هم ممنون

    AntwortenLöschen
  19. سلام گیلدا جون..ممنون از دستورهایی که میزارید و زحمتی که میکشید میدونم خیلی وقتتون رو میگیره
    گیلدا جون من عشق آشپزی و شیرینی پزی هستم..وقتی 15 سالم بود تو تلویزیون یه دستوری نشون داد به اسم کوفته یونانی اون موقع یادمه گوشت چرخکرده رو به این صورت دودی کرد و بعد باهاش کوفته درست کرد.من هم سریع اون غذا رو درست کردم و عالی شد طعمش..فکر کنم برای درست کردن کباب تو فری هم این روش عالی میشه..باز هم ممنون

    AntwortenLöschen
  20. سلام مینو جان ، ممنونم از کامنتت
    همونجور هم که بالا اشاره کردم ، من هم تو چه کنم و نکنم پا در هوام :))
    متاسفانه تو ایران به خیلی از چیزها مشکوک هستند و همه رو عوامل سرطان میدونند ، از جمله کاغذ آلمینیوم و ستفاده از اونو یا نایلونهای سلفون و استفاده از اونو . یا خیلی چیزهای دیگه که واقعا جای سوال برای من گذاشته
    البته حق هم داران ، چون محیط و گفتگوها و جامعه همه رو به همه چیز بدبین کرده

    AntwortenLöschen
  21. baba kam irad begirid khob.....shoma dorost nakonid vasalam.

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. من هم همینو میگم , از من گفتن , از دیگران تصمیم گیری , اینجا که کسی رو مجبور به کاری نمیکیم
      هر کی مثل من دوست داره تهیه کنه , وسلام :)))

      Löschen
  22. ey baba kam begid samiye khob drost nakonid

    AntwortenLöschen
  23. گیلدا جون ممنونم بابت دستور خوبتون
    در مورد سوالی که بچه ها تو وبلاگ کرده بودن در مورد سمی بودن دود ذغال میتونم بگم که امروزه اسانسهایی با عنوان اسانس دود در صنایع غذایی استفاده میشه که مضرات دود طبیعی ذغال رو نداره
    از این اسانس برای دودی کردن سوسیس و کالباس و مرغ و سالامی و .... استفاده میشه
    ولی تو ایران متاسفانه برنجها هنوز با همون روش قدیمی دودی میشن
    اتفاقا موقع خوندن رسیپی داشتم فکر میکردم از اون اسانس هم میشه برای به دست آوردن این عطر استفاده کرد که دیگه نکران مضرات ترکیبات سمی دود نباشیم
    اضافه میکنم که ما حالا هر روز در حال خوردن این پلو نیستیم که خیلی بخوایم نگران مضرات دود باشیم :)
    حالا سالی یه بار قسمت بشه این غذای خوشمزه رو بخوریم میشه خیلی هم نگران ترکیبات دود نبود :)

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. خوب حساسیتها و همینجور مشکلات زندگی انگار خیلیها رو حساس کرده تا اونجا که حتی در زمینه خورد و خوراک هم گاهی به آدم هجوم میارن و هر چی از دهنشون در میاد میگن , هر چند که این دوستان خیلی محترمانه عنوان کردن و منظور من در پستهای دیگه بود
      من تا به حال اسانسی در این باره ندیدم و با جستجوی که کردم فقط تونستم باز چوبهای مخصوصی پیدا کنم که اونها هم باز باید با سوختن از خودشون دود خاصی رو بروز بدن
      البته این موردی که شما میگید واسه چیزهای مثل همین کباب یا پلو خوبه ولی باز آدم میمونه که اون کبابهای که با زغال گریل میشن چه تکلیفی دارن ؟؟

      Löschen
  24. سلام عزيزم دستت درد نكنه
    ميدونم اين دستور رو خيلى وقته كذاشتى ولى من الان ديدم
    همين فردا ميرم تو كارش

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts