شیرینی نی پیچ





مدتی پیش دوباره به دفترچه قدیمی خودم که مخلوطی از مطالب آشپزی و شیرینی پزی , دوران جوانی و نوجوانیم درش نقش بسته بود ..... نگاهی انداختم :D
خیلی از مواردی که براتون تو وبلاگم جا دادم , از همین دفترچه بود , که حتی چند مورد اونو از قدیم تا به حال انجام میدم و ازشون خیلی راضی هستم ^_^
یکی از رسپتها , ی جور شیرینی بود به نام نی پیچ , که متاسفانه یادداشت نکردم مال کدوم شهر هست ,, شاید هم گفته بود و من بی توجه بودم :/
این یک شیرینی محلی هست که همونطور از نامش مشخصه , خمیری به دور چوب پیچیده میشه و در نهایت سرخ شده یا تو فر میزارن و درونش رو از مواد دلخواه پر میکنن 
من از دستور خود خمیر استفاده نکردم , چون به پیمانه نوشتم و از ترس اینکه با پیمانه راحت نیستم  و اصولا دستوراتم با گرم هست  ...... این بود که تصمیم گرفتم با خمیر ۱۰۰۰ لا تهیه کنم 
حالا شاید ی روز با خمیر اصلی هم امتحان کردم :)


اول از همه احتیاج به قالب کار داریم که اگه استوانه های فلزی به قطر یک بند انگشت داشته باشید , مشکل حل میشه 
ولی اگه مثل من ندارید , میتونید مثل تصویر ۳ تا ۴ عدد سیخ چوبی رو اول خیس کنید و بعد کنار هم قرار بدید و داخل کاغذ آلمینیوم بپیچید 
هر چی چوبها قطرشون کمتر باشه , کارتون زیباتر هست ( البته زیاد نزدیک به , هم خوب نیست )
قبلا هم هم تو این شیرینی اینجور قلبها رو تهیه کردیم و هیچ  مشکل خاصی پیش نمیاد .... پس با خیال راحت انجام بدید 
دقت کنید که سر و ته چوبها با کاغذ آلمینیوم پوشیده باشه 
و اونها رو با روغن کمی چرب کنید 
حالا نوارهای باریکی از خمیر ببرید و دور چوب بپیچید , دقت کنید که اول و آخرش خوب بچسبه تا زمان پخت باز نشه 
و همینجور لایه ها رو زمان پیچیدن کاملا در کنار یکدیگر قرار ( نه روی یکدیگر ) بدید که مابینشون زمان پخت بچسبه 
و دقت کنید که کل خمیر پیچیده شده رو خیلی فشار ندید روی چوبها , وگرنه زمان جدا کردنش با مشکل روبرو خواهید شد 
میتونید مثل تصویری که میبینید روی یک سیخ چوبی چند تا تهیه کنید و روی اونها رو تخم مرغ زده شده بمالید تا کاملا خوشرنگ بشه 
حالا باید جوری توی سینی بچینید که اطرافش باز باشه یعنی با سطح سینی تماس نداشته باشه  تا همه اطرافش یکدست باد کنه و پخته شه 
من یک سمتش رو روی لبه سینی قرار دادم , و سمت دیگه رو روی تیکه هایی از جنس آهن 
میتونید از سنگ هم استفاده کنید 
مرحله بعدی پختشون هست که با دمای ۲۰۰ درجه فر که از قبل گرم شده بود , واسه مدت زمانی که روشون خوشرن شه , قرار دادم 
به همون صورت بزارید خنک شه و بعد به آرامی از چوبها جدا کنید


و اما کار بعدی تهیه مواد داخلش هست 
اینجا دیگه بر میگرده به تمایلات خودتون و موادی که باید حد اقل تو دمای معمولی فضای خانه خراب نشه , منظورم چیزی مثل خامه هست که باید حتما تو یخچال باشه 
* به عنوان مثال , دستور اصلی مواد نی پیچ عبارت بودن از :
پودر بیسکویت , پودر قند یا پودر شکر , پودر بادام یا نارگیل ..... از هر کدام  ۱/۲ پیمانه 
کره نرم ۱/۲ پیمانه که به دمای اتاق رسیده باشه 
میتونید از مقداری هل هم استفاده کنید که البته با پودر نارگیل جالب نمیشه :)
مواد بالا رو با هم مخلوط کنید و خمیر به دست آماده رو داخل نی پیچ ها قرار بدید 



* و اما چیزی رو که خودم استفاده کردم :
باتر کریم شیر عسلی هست که بهش چند قاشق نوتلا اضافه کردم تا شکلاتی بشه
که دستور اونو اینجا میبینید 

و اما طریقه پر کردن :
مواد مورد نظرتون رو داخل نایلونهای مخصوص خامه میریزید و کمی سرش رو سوراخ میکنید و داخل نی پیچ ها رو پر میکنید 
مقداری شکلات رو آب میکنید و دو سمت نی پیچ ها رو داخل شکلات میزنید , و میزارید خشک شه 
حالا دیگه نی پیچ شما آماده هست تا به دوستان هدیه کنید و یا خودتون با قهوه و چایی میل کنید :)
نوش جان , گیلدا



Kommentare

Beliebte Posts